Not Alone.

by - October 09, 2018


Assalamualaikum w.b.t

Dekat seminggu lebih aku murung, tak ada selera nak makan, "eh tak lapar ke? ye lapar tapi tak rasa nak makan pun, aku berkurung dalam bilik, baring atas katil, pusing kiri tak kena,pusing kanan pun tak kena, asyik nak nangis nangis & nangis je. Bila dah ditinggalkan orang yang kita sayang, kita nak buat apa pun jadi serba tak kena.

Aku duduk termenung atas katil, aku fikir "sampai bila aku nak jadi macam ni? sampai bila aku nak buang masa dengan bazirkan air mata?". Aku mula berhubung dengan kawan-kawan sekolah aku, diorang banyak bagi nasihat & support aku dari belakang.

Dalam kesedihan ni, ada seorang hamba Allah tegur
"Awak tak boleh sedih macam ni, awak tak boleh berkurung dalam rumah macam ni, awak kena cari kegembiraan kat luar"
Buat aku terfikir sejenak, ya selama ni aku asyik berkurung je dalam rumah, apa kata kalau enjoy kat luar pulak!

Heh! apa lagi aku keluar pergi makan Seoul Garden, Tengok wayang, Shopping! Yes!! semua tu boleh kurangkan kesedihan aku.

Sampai satu masa, aku bagitau adik beradik aku tentang apa yang berlaku pada aku. Alhamdulillah mereka sangat-sangat memahami, lagi best bila kita tengah jatuh, mereka la yang datang menghulurkan tangan untuk bantu aku bangun semula.

Mak abah?
Ya mak sedikit terkilan atas apa yang berlaku, rasanya lagi 2 bulan nak berlangsung majlis, tapi apakan daya, jodoh ketentuan Allah.

Reaksi abah?
Abah bersyukur aku tak jadi teruskan hubungan ni. Kata abah dari dulu lagi abah tak suka. Ya abah tak pernah bantah dengan pilihan anak-anak abah sebabtu abah diamkan diri. Aku tak mereka cerita, tapi Abah memang betul-betul bersyukur.




Ni conversation abah dengan kakak aku yang sulung. Nampak tak bertapa abah bersyukur sampaikan dia rasa bebanan beribu-ribu. Tak apa abah, dah terlepas dah bebanan yang abah rasa tu. Sesungguhnya firasat orang tua-tua ni boleh dipakai, hehe

Kakak-kakak aku semua bagi nasihat & kata-kata semangat yang boleh buat aku kembali seperti Najwa yang dulu 🙈 Yes! aku tak berkeseorangan, aku ada Mak Abah & Kakak-kakak aku yang lain. Thanks family.

Nak tahu macam mana aku boleh move on? Tunggu...



You May Also Like

1 comments

  1. allahu ,,2 bulan lagi majlis nak belangsung ? hurmm stay strong ya wawa , CCL faham apa yg wawa alami , memang susah nak move on kan , better nak move on jgn duduk sendirian , keluar cari kegembiraan dgn kawan , sibukkan diri dgn kerja , buang everything about dia . mula-mula memang susah insyaAllah lelama akan ok . be strong ya Wawa

    ReplyDelete